Atleten AV Flakkee verleggen grenzen

De zomer staat voor de deur en dat betekend dat de atleten van AV Flakkee hun topvorm te pakken hebben. Deze periode leent zich voor het lopen van snelle tijden, er zijn dan ook veel wedstrijden. Er werden veel PR's gelopen, grenzen werden verlegt, zelfs over de landsgrens!

Ricardo Sint Nicolaas richt zich op het West- Brabant Circuit, tien wegwedstrijden variërend van 5 tot 15km. Zaterdag 21 mei werd in Stampersgat de vijfde wedstrijd gehouden, de Cheltenhamrun 5km. De Brabantse kleppers Van Damme, Maas en Heeren gaven direct flink gas, Sint Nicolaas ging mee en dat was gedurfd! Van Damme zou winnen in 15.29, Sint Nicolaas wist zijn snelle start een goed vervolg te geven en finishte als vijfde in 15.57, een PR en tevens een zeer snelle tijd. Donderdag 26 mei werd in Hellevoetsluis de Wallenloop georganiseerd. Met 295 deelnemers verdeelt over de 5 en 10km was er een mooie opkomst. De 5km was een kolfje naar de hand van Timo de Geus (Spirit), met 16.03 had hij 56sec voorsprong op John Arensman van AV Flakkee die met 16.59 de tweede plaats pakte. Edwin Stolk finishte als zesde in 17.32 en Leendert Slabbekoorn werd met 18.57 negende. Judith Lodder pakte de hoofdprijs bij de dames, met 20.53 was ze ruimschoots de snelste. Op de 10km werd Ricardo Sint Nicolaas verrast door Nixon Fernandes, een voetballer die sinds een half jaar bij PAC Rotterdam traint en veel talent blijkt te hebben. Al vanaf de eerste km nam hij afstand, Sint Nicolaas was de eerste achtervolger op het lastige parcours dat door de straffe wind extra zwaar werd. Fernandes zag zijn zege niet meer in gevaar komen en won in 33.15, Sint Nicolaas werd tweede in 33.49 en was tevreden, Fouad Fertoute (Spirit) completeerde met 34.24 het podium. Henkjan Tieleman werd 24e in 40.54 en miste daarmee met slechts 2sec zijn PR. Judith van Groningen werd met 47.00 vierde bij de dames.

Behalve op de weg wordt er op de baan ook weer volop gestreden. Vrijdag 20 mei kwamen David Bouman en Eric Wolfert in actie op de Track Meeting Utrecht 3000m. De Flakkeeënaars startten in de snelste serie van 25 atleten met o.a. nationale topper Bart van Nunen, die afgetekend won in 8.29:25. Wolfert en Bouman moesten na 1km de groep laten gaan en zodoende kregen ze het lastig. Met kms van 3.05 - 3.13 en 3.11 finishte Wolfert in 9.29:86. "In het begin ging het net te hard, dat is funest, het herpakken in km2 kost me een PR (9.26)", aldus Wolfert die met zijn tempowerk Bouman in ieder geval een dienst bewees, hij verbeterde zijn PR met 9sec naar 9.29:06. Zaterdag 28 mei reisden Maikel Peeman en Eric Wolfert af naar het Belgische Oordegem (nabij Gent) waar de Internationale Flanders Atletiek Meeting werd gehouden. In het hoofdprogramma liepen de wereldtoppers ongekend snelle tijden en in het na-programma kwamen de Flakkeese mannen in actie op de 1500m. Met 2500 inschrijvingen was er een ongekende toeloop, zodoende kwamen de Flakkeese atleten pas tegen middernacht in actie, de omstandigheden waren perfect. Peeman had zijn zinnen gezet op een tijd onder de 4.00. Hij had een slechte start en moest buitenom opschuiven, dat koste veel kracht. De doorkomst 1000m was met 2.41 nog keurig, al had hij het zichtbaar moeilijk. Op karakter kwam hij de laatste ronde door om te finishen in 4.03:30 (22,2 p/u), nog net een PR (-2sec) maar Peeman was er zichtbaar niet gelukkig mee. "Ik kan onder de vier, het was een slechte race waarin ik achter de feiten aanliep, daar baal ik van". Eric Wolfert kwam even later in actie, in de eerste ronde ging het erg hard en kon hij net volgen in de staart van zijn serie. Het tempo bleef strak en in de laatste ronde had hij steun aan de Duitster Straub en de Fransman Tillie. Na 1000m in 2.57 gingen alle remmen los en met 4.25:98 (20,3 p/u) behaalde Wolfert zijn doelstelling, een persoonlijk record.