AV Flakkee presteert sterk op baanwedstrijden

In deze bijzondere tijd is het voor de atleten van AV Flakkee lastig om wedstrijden te lopen. Wegwedstrijden komen niet of nauwelijks van de grond maar gelukkig biedt de baan een mooi alternatief. Op de klassieke baanonderdelen 1500m en 5000m werden diverse persoonlijke records aangescherpt, met name de prestatie van Maikel Peeman sprong eruit!

“Wat trainen betreft is het korte werk wat makkelijker in deze tijd, de aanloop naar een baanwedstrijd is korter. Dat is anders met een marathon, daarvoor moet je zeker drie maanden vooraf opbouwen en met de onzekerheid van nu kan het zomaar gebeuren dat je dan halverwege moet afbreken omdat een evenement geannuleerd wordt”, aldus Eric Wolfert die donderdag 3 september samen met Ricardo Sint Nicolaas aanwezig was bij de 1500m baanwedstrijd in Naaldwijk. “De omstandigheden zijn helaas niet gunstig, het regent en er staat een harde wind, ik wil mijn PR van 4.16min aanvallen, alleen met een gunstige serie heb ik nog een kans”, aldus Sint Nicolaas die inderdaad een mooi treintje had in zijn serie. De atleet uit Oude-Tonge ging sterk mee met o.a. Marco van Etten, topatleet van R’dam Atletiek. De rondetijden maakten duidelijk dat Sint Nicolaas op het schema van zijn PR liep, tot in de laatste meters bleef het spannend en uiteindelijk werd het 4.17:24. “Net een seconde tekort, maar met deze omstandigheden ben ik er toch tevreden mee.” Eric Wolfert had duidelijk moeite met de wind en klokte 4.32:16, ruim boven zijn PR (4.23min).

Voor Eric Wolfert kwam er donderdag 17 september een nieuwe poging, nu tijdens de 5000m bij Rotterdam Atletiek. “De trainingen draaien lekker en het baanseizoen loopt op z’n eind, een PR zou veel voldoening geven!” Met 23 atleten was Wolfert vertrokken voor de 12,5 ronden, het veld bleef mooi compact en Wolfert had zich goed van voren genesteld. De doorkomst na 3000m was 9.57min, een strakke tussentijd. Maar om zijn PR van 16.30min te verbeteren moest er nu versnelt worden, kon dat er nog af in de laatste ronden?! Wolfert liet zien over karakter te beschikken, om het inmiddels uitgedunde groepje te volgen moest hij knokken, maar het lukte! In de slotronde wist de 29-jarige Sommelsdijker dat een PR in de maak was, hij sprintte met alles wat hij nog had naar 16.29:05 (18,2 p/u), een nieuw PR! De euforie was groot: “het was echt zo’n race dat alles klopte, het groepje, de opbouw, genieten dit!” Jeroen Stoop kwam later op de avond in actie, voor hem was het zijn eerste baanwedstrijd en hij debuteerde in een goede tijd van 19.48:97. “Het was een mooie ervaring, na drie rondjes kwam ik alleen te lopen maar ik kon het tempo toch goed vlak houden.”

Maikel Peeman reisde vrijdag 25 september af naar Zwolle voor een baanwedstrijd 5000m. “Het is niet in de buurt maar ik zag dat veel topatleten zich hadden ingeschreven voor deze wedstrijd, om een persoonlijk record te kunnen lopen heb je die sterke tegenstand nodig.” Peeman ging in de laatste serie van start, het was inmiddels 21.30u en er stond een stevige wind. Peeman ging uitstekend mee in het sterke veld waarin Bjorn Koreman uiteindelijk de winst zou pakken met 14.12:39. Peeman liep heel de wedstrijd in het tweede groepje waar ook de Middelburger Floris Willeboordse in zat. De samenwerking was goed en met kilometers van 2.55min was al snel duidelijk dat Peeman zijn PR van 14.52min flink zou verbeteren. “Ik had me voorgenomen om in het begin niet teveel naar de tijd te kijken, ik weet wat ik kan, als ik gewoon mijn ding doe komt het goed!” Ook in de laatste ronden bleef het tempo onverminderd hoog, de groep viel nu wat uit elkaar maar Peeman liet met zijn krachtige passen de meeste mannen nog achter zich om zo als vierde te finishen in een fantastische tijd van 14.35:11, opnieuw de bevestiging dat zijn klasse van nationaal topniveau is. “Het was de reis meer dan waard!”