Atleten AV Flakkee hard van start in Bavoloop

Op zaterdag 16 juni werd in het Brabantse Rijsbergen de 31e Bavoloop georganiseerd. Door de jaren is dit evenement uitgegroeid tot een grote wedstrijd waaraan steevast zeer sterke atleten uit België en Nederland aan meedoen. Door teruglopende deelname besloot de organisatie dat ze de loop dit jaar nog eenmaal zouden organiseren. De atleten van AV Flakkee gingen hard mee in het sterke startveld maar moesten dat in het tweede deel bekopen.

Aan de omstandigheden zou het deze laatste editie niet liggen, met zo'n 20 graden en een zonnetje was het prima vertoeven, met name voor het publiek dat in grote getale aanwezig was op de plaatselijke ronde van 2km door het dorp. "Aan sfeer geen gebrek, ik loop hier nu voor het zevende jaar en het sterke startveld in combinatie met de gezelligheid maken dat ik hier graag terugkom", aldus Eric Wolfert die samen met Ricardo Sint Nicolaas en Freek Goedhart de Flakkeese delegatie vormde. Tegen de klok van zeven stelden de deelnemers zich op in het startvak. Op de voorste rij onder andere Mats Lunders, tweevoudig Belgisch Kampioen 5000m, hij kreeg concurrentie uit eigen land van onder andere Nick van Peborgh, regerend Belgisch Kampioen 10.000m. En zo waren er veel topatleten die klokslag 19u werden weggeschoten.

De Flakkeeënaars onderhielden een hoog tempo in de openingsfase, Sint Nicolaas liep kort achter de groep Belgen en Wolfert liep daar weer kort achter. Na 3km passeerde Sint Nicolaas in 9.35 en Wolfert in 9.55, razendsnelle openingen voor deze mannen. "Het gekke is dat je er hier niet eens zo'n erg in hebt, door de baanwedstrijden hebben we veel snelheid in de benen en in dit veld lopen er alsnog 15 man voor je, als je bij een groepje zit probeer je te volgen", aldus Sint Nicolaas. Ook Goedhart gaf stevig gas in de eerste kilometers hij opende na 3km in 10.45.

Tot aan de doorkomst 5km leek het hoge tempo nog geen overmoed, Sint Nicolaas klokte 16.20min, Wolfert 16.55min en Goedhart 18.04, allemaal keurige doorkomsten waarbij Sint Nicolaas en Wolfert nog prima uitzicht hadden op een verbetering van hun persoonlijk record. Echter in het tweede deel komt het er op aan, daar wordt de wedstrijd gemaakt of... gekraakt. Voor de Flakkeese mannen werd het ditmaal kraken. "Het was ook niet dat we een beetje hard gestart waren, we liepen alsof het een 3 of 5km was", zo klonk het na de finish met een lach. Echter voordat ze aan die finish waren moesten ze een aantal taaie kilometers door. "En dat was behoorlijk minder lachen", aldus Wolfert die na 7km ingehaald werd door Jeroen van Damme, voormalig Nederlands topatleet en houder van het parcoursrecord (28.46).

In de voorhoede werd hard gestreden, al kwam het parcoursrecord niet in gevaar. Het was Nick van Peborgh die er met de winst vandoor ging, na 29.48min passeerde hij de streep. Mats Lunders werd tweede in 30.09min en Jan Adriaensen maakte het Belgische podium compleet met 30.24min, deze atleten lopen dus gemiddeld 20 km/h. De beste Nederlander was Jorrit Cleij uit Nijmegen, met 31.35min eindigde hij op de vijfde plaats. Sint Nicolaas finishte als 14e na 33.25min, Wolfert werd 20e in 35.09min en Goedhart noteerde 36.58min. Dat betekend dat er bij alle drie ongeveer een minuut verval is tussen de eerste en tweede 5km. "Het was te proberen maar volgende keer zet ik toch iets rustiger in", aldus Goedhart. "We zijn op de goede weg, de vorm om een persoonlijk record te lopen is er, nu de krachten nog beter verdelen en dan lukt het ", aldus Sint Nicolaas. "Het is niets voor mij om zo hard te openen, het was een iets te enthousiaste gok maar tegelijk een goed leermoment voor de volgende 10km", aldus Wolfert. Met een ervaring rijker gingen de mannen terug naar Flakkee. De volgende wedstrijd is komende donderdag, de Molenloop Stellendam 5 en 10km georganiseerd door de Stellerunners, daar zullen de mannen vast iets rustiger vertrekken.