Flakkeeërs hobbelen over duinen in Zoutelande

• Geschreven door
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Zaterdag 18 november werd in Zoutelande de 17e Hobbeldebobbelloop georganiseerd. Een bijzondere naam voor een bijzondere wedstrijd. Het 11km lange parcours gaat door de hoge duinen tussen Zoutelande en Dishoek. De 17 beklimmingen, stukken strand en circa 1000 traptreden maken deze wedstrijd tot een loodzwaar geheel. Onder de bijna 300 deelnemers waren ook Flakkeese lopers, Eric Wolfert werd knap zesde.

Vanaf de zeedijk in Zoutelande was er een prachtig uitzicht over aan de ene kant de zee met, vanwege de harde wind, schuimkoppen op het water en aan de andere kant de imposante hoge duinen met als hoogste punt 46m. Om 14.30 klonk het startschot en kwam het loperspeloton op gang. Het was Huub van Noorden uit 's Heer Abtskerke die resoluut de kop pakte, Yunis Stitan (Zierikzee) probeerde nog even mee te gaan maar moest al snel passen. Daarachter volgde een groepje met de Zeeuwen Wiessner, Schrier, Willeboordse en David Bouman, voormalig AV Flakkee atleet. Bouman woont in Hoogvliet en werkt in Rotterdam, zodoende is hij lid geworden van PAC Rotterdam zodat hij weer met een groep kan trainen. Dit groepje kreeg na 2km gezelschap van Eric Wolfert, de Sommelsdijker liep vinnig over het eerste stukje strand, dichtte het gaatje en liep even later zelfs kort voor het groepje. Alleen Bouman wist nog over te steken en die liep op zijn beurt weg bij Wolfert. De Vlissingers Wiessner en Schrier volgden op korte afstand en na ruim 7km wisten zij de aansluiting bij Wolfert weer te realiseren, de Zeeuwen begonnen iets eerder aan de enorme trap ter hoogte van camping Valkenisse, ruim 100 treden omhoog na 8km wedstrijd met daarna een steile klim naar het hoogste punt in de route. Wolfert toonde karakter en wist juist hier het gaatje weer te dichten, een knap staaltje! En zo gingen Wolfert, Wiessner en Schrier de slotkilometers in totdat plots Bouman weer aansloot, aanvankelijk liep hij zo'n 30sec voor de groep maar hij had zich vergist in een afslag en moest zodoende een stukje terug.

De eerste plaats van Huub van Noorden kwam niet meer in gevaar, hij passeerde na 42.09min de finish, Stitan werd tweede in 44.18min. Daarmee bleef hij net uit de greep van de groep Wolfert, ondanks enkele aanvallen kregen deze mannen elkaar niet los en samen gingen ze de laatste 100m in. Bouman was de snelste op de laatste traptreden naar beneden, hij werd derde in 44.35min, Wolfert werd zesde in 44.43min. "Ik voelde me sterk en heb enorm genoten van de onderlinge strijd en het zware parcours". Met 51.49min was Eric-Paul Boeters op de 31e plaats de tweede Flakkeese loper, een goede prestatie voor de man die in korte tijd veel vooruitgang boekt. Als 77e kwam Johan Looij over de finish, met de hete adem van Marco Dieleman (Sommelsdijk) in zijn nek wist hij richting de eindstreep nog te versnellen. Zijn tijd, 56.52min, was drie minuten sneller dan vorig jaar. "Dit is een geweldige wedstrijd, vooraf kijk je er naar uit, onderweg denk je soms ‘waar ben ik aan begonnen’ en eenmaal gefinisht is het weer prachtig"! Henkjan Tieleman liep deze wedstrijd als training en finishte keurig na 59.20min. Rita Verhage finishte in haar tweede Hobbeldebobbelloop na 1.11:19, daarmee bleef ze Jacqueline Lodder net voor, zij finishte, moe maar voldaan, na 1.12:32.

Zondag 19 november werd in Nijmegen de Zevenheuvelenloop georganiseerd, een internationale wedstrijd over 15km waar Leonard Komon in 2010 het wereldrecord (41.13min) liep, met ruim 21000 deelnemers een enorm evenement. Rijk van Dongen was hier namens AV Flakkee. Met een mooie versnelling in de laatste 5km finishte hij na 1.00:40, daarmee verbeterde hij zijn persoonlijk record met ruim twee minuten. Zondag 26 november zal Maikel Peeman in actie komen tijdens de Warandeloop, deze cross geld als kwalificatiemoment voor het EK junioren, Peeman heeft goede kansen om zich hiervoor te plaatsen. "De vorm is goed en de laatste wedstrijden geven me vertrouwen, deze week niet te gek en zondag alle remmen los"!