AV Flakkeëers voltooien zware editie Kustmarathon

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Zaterdag 1 oktober stond Zeeland in het teken van de 14e Kustmarathon. Traditioneel werd er om klokslag twaalf uur gestart vanaf de Ring van Burgh vanwaar de ruim 1700 atleten vertrokken voor hun 42,2km richting Zoutelande. Het parcours staat bekend als zeer zwaar en de krachtige tegenwind en het springtij op het strand deden daar nog een schepje bovenop. De Flakkeese lopers brachten het er zeer goed vanaf, Eric Wolfert werd zelfs 12e.

Voor de start is de spanning op de gezichten van de deelnemers af te lezen, de marathon blijft immers iets groots. "Van een korte wedstrijd kan je zelf vaak redelijk inschatten wat het gaat worden, de marathon is echter een ander verhaal, er kan van alles gebeuren", aldus de ervaren André Melissant voorafgaand aan zijn 10e Kustmarathon. Direct na de start waren het de Zeeuwen Van Noorden, Pleijte en Harmes die hard inzetten met de Marokkaanse topper Qumaair in hun kielzog. Daarachter ging iedereen zijn eigen weg en formeerden zich talloze groepjes. "Een goed groepje was nu extra belangrijk, met windkracht 4 tegen wil je op de stormvloedkering niet alleen komen te lopen, dat zou veel energie kosten", aldus Freek Goedhart. Het publiek was weer in grote getale aanwezig en De Zeeuwen hadden reden tot juichen toen Tim Pleijte voor eigen publiek als winnaar de streep passeerde in 2.36:12, voor Van Noorden met 2.42:05 en Qumaair die na 36km als leider ten onder ging.

De snelste Flakkeese prestatie kwam van Eric Wolfert. In de eerste 19km tot het strand bij Vrouwenpolder hield hij zich gedeisd in een groep van vijftien met o.a. de Tsjechische Churanova die de dameswedstrijd zou winnen. Wolfert verteerde de 7km strand goed en kwam als 19e het strand af bij Oostkapelle. In de heuvels van de Manteling bleef hij goed tempo maken en bij zijn doorkomst op de boulevard van Domburg (30 km), was hij opgerukt naar de vijftiende plaats. Tussen km 34 en 37 kwam Wolfert in een dip. "De harde tegenwind op de buitendijk had vrij spel, ik voelde mijn spieren verkrampen en vreesde de man met de hamer". Echter boven verwachting kwam Wolfert er in de zware slotfase doorheen! Hij versnelde en won nog drie plaatsen om zo na 3.01:47 als 12e te finishen in dit sterke veld.

Freek Goedhart finishte als 42e na 3.15:52 en was daarmee de tweede Flakkeeënaar. Veel lopers die deze marathon voor het eerst lopen verkijken zich op het zware tweede deel. Goedhart liep daarentegen juist een hele vlakke race en dat is erg knap. "Mijn voorbereiding ging super en zodoende durfde ik het aan om vlot te starten, het bleek geen overmoed want ik hield het vol tot de streep". John Arensman finishte na 3.20:35 als 61e en blikte tevreden terug: "Tot de halve marathon had ik een mooie groep met daarin ook Freek en André, na het strand verbrokkelde het veld en heb ik bij tijden flink afgezien. Ik kom niet zo vaak aan trainen toe als ik zou willen, daarom is mijn basis wat smaller, dat merkte ik in de slotfase wel. Toch heb ik genoten, ik kom hier zeker nog eens terug". André Melissant finishte als 77e in 3.26:04. "Ondanks dat ik andere jaren wat sneller liep ben ik toch tevreden, deze prestatie is in verhouding met mijn trainingsarbeid". Jaap van der Bok kwam na 3.57:42 binnen en houdt daarmee zijn reeks in stand, namelijk dat hij één van de weinigen is die alle veertien edities heeft uitgelopen. Rita Verhage hield de Flakkeese eer hoog bij de vrouwen. Ze begon vrij fris aan het strand waar alleen de snelste lopers nog harde stukken konden belopen, nu stond het water bijna op z'n hoogst. "Het ploegen door het mulle zand kostte me veel energie, die krachten miste ik in de laatste tien km, daarin werd het zwaar. Daarom was ik extra blij  om de finish in beeld te krijgen". Verhage finishte na 4.31:37 en zat daarmee nog in de eerste helft van de uitslag.