Maikel Peeman fenomenaal op 3000m

Beoordeel dit item
(0 stemmen)

De prestaties van Maikel Peeman zijn al tijden veelbelovend, de 17-jarige Sommelsdijker schaart zich bij de beste junioren van Nederland. Na een tegenvallende 1500m van een week eerder liep hij zaterdag 4 juni op de 3000m gedreven naar een hele bijzondere 8.41:81.

Dat Oordegem een populair atletiekoord is werd opnieuw duidelijk, naast Maikel Peeman en Eric Wolfert kwamen ruim 2000 atleten in actie, onder hen maarliefst 58 verschillende nationaliteiten. Een week eerder liepen de Flakkeese mannen hier de 1500m, nu gingen ze op voor de 3000m. Peeman liep eind april al naar 8.58 en was vastberaden om daar flink onder te duiken. "Ik heb me ingeschreven op 8.40, dan kan ik me optrekken aan de snelle mannen", aldus Peeman die toch even twee keer knipperde toen hij zag welke twintig atleten zijn serie vormden. "Ik hoop dat ik bij kan blijven, dit zijn hele sterke lopers”. Met 15 graden en ietwat mist waren de omstandigheden perfect en zo klonk 22.45 het startschot.

Peeman begon in de openingsfase achterin de groep, volgen was voor hem de opdracht. Om zijn richttijd te realiseren moest 2.53 per km gelopen worden. Dat is op zich al een heel scherp schema, des te meer verbazing wekte de 2.48 die op de eerste km genoteerd werd. “Het ging heel hard maar ik had weinig keus, een langzamer tempo betekende alleen achter de groep lopen”. Het gevaar was nu dat hij zichzelf in een vroeg stadium zou opblazen, in de tweede km zou dit duidelijk worden. Peeman bleef soepel meedraaien in de staart van het veld en waar enkele atleten al moesten lossen bleef hij erbij, een goed teken! De tweede km in 2.57 gaf aan dat de groep het tempo iets liet vieren, dat was gunstig voor Peeman die zo de aansluiting kon houden. Dat hij niets onderdeed voor zijn tegenstanders bleek in de slotkm, met krachtige passen zagen we hem opschuiven, aan zijn gelaat was goed te zien dat hij diep ging, maar gebrand op een scherpe tijd gaf hij alles. Het publiek ging er nog eens extra achterstaan en opgezweept door de vele aanmoedigingen knalde Peeman met een slotkm van 2.56 in 8.41:81 (20,7 km/h) over de finish. Een formidabele tijd die nationaal voor topniveau staat bij de junioren, en zoveel senioren lopen dit ook niet."Dit is fantastisch, alles klopte, tactisch perfect, deze race zal ik niet snel vergeten”.

Daarna was het de beurt aan Eric Wolfert, ook hij begon achterin de groep. "Ik ben geen snelle starter, ik bouw liever mijn race op naar het slot", en zo zagen we hem in 3.08 openen, keurig op zijn beoogde schema van 9.25. In de tweede km vielen er wat gaten, Wolfert liep zo zuinig mogelijk en schoof in de rug van anderen op, slechts eenmaal hoefde hij op eigen kracht een gaatje te dichten. Met 3.09 was ook de tweede km keurig, echter om zijn PR van 9.26 uit de boeken te lopen moest het tempo omhoog in de laatste km, kon Wolfert dat nog naar boven halen? Bij het horen van de bel voor de laatste 400m leek dat er niet op, hij zat 2sec boven het schema. In de slotronde toonde Wolfert karakter, de knop ging om en met een machtige versnelling zette hij orde op zaken, een slotronde van 1.11 bracht hem alsnog naar een PR van 9.24:56 (19,2 p/u) en zo werd het een zeer succesvolle avond voor Flakkee.

Ricardo Sint Nicolaas liep in woensdag 1 juni de zesde wedstrijd in het West Brabant Circuit, de Pagnevaartloop 10km in Oudenbosch. Samen met Erwin Poldervaart (Pallas) en Toon Heeren (Achilles) vormde hij de kopgroep over het snelle parcours. Na ruim 7km was Poldervaart de eerste die moest lossen, de atleet uit Zuidland had het kopwerk grotendeels overgelaten aan de andere twee en kon het verschil niet maken. Sint Nicolaas moest nu nog afrekenen met de 49- jarige Heeren die met 29.21 een 10km PR heeft waar momenteel misschien tien Nederlanders aan komen. Dat was in 1998, nu bijna twintig jaar later is hij nog steeds één van de sterkste regionale lopers. En dat ondervond ook Sint Nicolaas die met nog ruim een km voor de boeg moest passen op een versnelling van Heeren die in 33.33 won, Sint Nicolaas werd tweede in 33.40 en Poldervaart maakte het podium compleet met 33.52.