David Bouman zegeviert in 15 km loop Spijkenisse

Twee weken geleden was er al een veelbelovende prestatie op de 10km, met 34.40 liet David Bouman zien dat hij in topvorm verkeerd. Zijn volgende doel was de Spark-loop Spijkenisse 15 km, de derde wedstrijd in het regionale Van Buuren Circuit. Op zondag 9 november schreef Bouman historie door deze wedstrijd te winnen en daarmee is hij de eerste Flakkeese loper die een wedstrijd van het Van Buuren Circuit op zijn naam schrijft.

Om 12.00 gingen 319 lopers van start, hiervan liepen 191 atleten de 15km, de overige lopers liepen de 10 of 5 km. Vanuit de start ontstond een mooie kopgroep, o.a. Fouad Fertoute (Spirit), Wouter Visser (R’dam Atl), Rutger Kramer (Haag Atl), Laurent van Nieuwenhuijze (AV56) en David Bouman (Flakkee) zaten erbij. Er werd slecht samengewerkt en na 4km brak de groep. Het waren Kramer en Fertoute die versnelden en licht afstand namen van de concurrentie. Bouman hield zich aanvankelijk rustig in de groep maar toen hij zag dat het gat groter werd besloot hij niet langer af te wachten en plaatste hij een versnelling. Rond het 8km punt sloot Bouman aan bij Fertoute en Kramer. “Het tempo lag niet zo hoog, ik wilde eigenlijk sneller maar besloot nu toch om samen te werken en zo mijn winstkansen te vergroten, de tijdsambities zette ik even op het tweede plan”, aldus Bouman.

Op het 10km punt was de tussentijd 36.02, de achtervolgers moesten inmiddels 20sec toegeven en met nog vijf km te gaan werd duidelijk dat de drie voorop de prijzen zouden verdelen. In de aflossingen werd zichtbaar hoe de verhoudingen lagen. Kramer liet het kopwerk aan Fertoute en Bouman, zij zagen echter het gevaar dat Kramer zich zat te sparen en lieten het tempo zakken om zo Kramer ook mee te laten draaien, dit gebeurde niet. Bouman vond het welletjes en plaatste een versnelling: “we zaten inmiddels in de laatste drie km, het tempo zakte en aangezien ik nog niet volle bak ging wilde ik Fertoute en Kramer testen”, aldus Bouman die het tempo flink verhoogde. Het gat bleef steken op een meter of twintig maar toen Bouman in de laatste kilometer alle remmen los gooide was het duidelijk, hij was de beste! Na 53.45 passeerde Bouman winnend de finish, Kramer werd tweede in 54.00. Fertoute was met 54.17 in het slot nog op 32sec gelopen en werd derde. Bouman was ontzettend blij met deze overwinning. “Ik was vandaag echt de sterkste en heb het slim gespeeld, ik heb mijn krachten goed verdeelt en had het beste voor het laatst bewaard, Fertoute en Kramer waren niet in staat om mijn aanval te pareren, dat voelde machtig”, aldus Bouman die nu aan de leiding gaat in het klassement van het Van Buuren Circuit.

Ronald Oostdam was op de 18e plaats de tweede Flakkeeënaar op de 15 km, hij klokte 58.31. André Melissant werd 22e in 1.00:17. Voor AV Flakkee was het succes nog groter, op de 5km won Ricardo Sint Nicolaas voor de derde maal op rij. Toch was er opnieuw spanning, met 16.33 had hij slechts 7sec voorsprong op Erwin Poldervaart (Zuidland) en Maikel Peeman (Flakkee) werd in 16.43 derde en zat er opnieuw kort op. Bij de dames won Julia Winkels van AV Flakkee, zij noteerde 22.29, een hele mooie prestatie voor de juniore.